IFI-RASTLØS: Retningslinjer for deltakere
Retningslinjer for deltakere
Formålet med retningslinjene er å sikre at IFI-RASTLØS skal oppleves som en trygg og inkluderende forening for alle medlemmer og deltakere på våre arrangementer. Retningslinjene skal fungere som en veiledning og oppfordring til hvordan vi ønsker å ha det i IFI-RASTLØS. Dette skal også ligge til grunn ved samarbeid med eksterne aktører.
IFI-RASTLØS er en studentforening ved Universitet i Oslo og er underlagt UiOs etiske retningslinjer, og det forventes av deltakere ved våre arrangementer følger disse. Som deltaker skal man forholde seg til IFI-RASTLØS og UiOs retningslinjer ved alle våre arrangementer.
Vi ønsker at våre arrangementer skal oppleves som trygge og inkluderende for alle parter. På våre arrangementer aksepteres ikke noen form for mobbing, rasisme, diskriminering, trakassering, lovbrudd, uansvarlig alkoholinntak eller bruk av ulovlige rusmidler. Det forventes at man behandler folk med respekt og viser allmenn folkeskikk.
Om man selv opplever brudd på retningslinjene eller er vitne til brudd på retningslinjene oppfordres det sterkt til å varsle om dette uansett alvorlighetsgrad til et intern- eller styremedlem av IFI-RASTLØS.
Det er mulig å kontakte alle styrets medlemmer om varslingssaker, som vil videreformidle varselet til studentkontakt eller nestleder. Det er også mulig å gjennom UiOs egen portal "Si fra!" (https://www.uio.no/om/hms/si-fra/).
Ved arrangementer kontaktes arrangementansvarlig eller et av styrets medlemmer som bringer det videre til leder eller nestleder. Studentkontakt eller nestleder avgjør om varslingen skal videreformidles til resten av styret eller UiO. Studentkontakt og nestleder skal tilstrebe anonymitet til de involverte.
Ved brudd på retningslinjer kan dette føre til en advarsel, utestengelse fra våre arrangementer eller opphevelse av medlemskap i IFI-RASTLØS. HR-ansvarlig vil gjøre en vurdering av alvorlighetsgraden på bruddet, og vil dersom det anses nødvendig kunne ta dette opp med styret for å avgjøre konsekvensen. En eventuell utestengelse/ opphevelse av medlemskap skal avgjøres med styret hvor minst 2⁄3 av styrets deltagere må være for utestengelse/ opphevelse av medlemskap.
Sist oppdatert 06. mars 2025